GOTLANDS MF.S BILKLUBB
bildades 1921
Året var 1921 den 20 november när cirka 50 herrar samlades på Visby Stadshotell för att bilda Gotlands Motorförening (GMF) och dess förste ordförande blev konsul C G. Björkander och inom några månader hade medlemsantalet stigit till 180 personer.
Föreningen beslutade att arbeta efter fyra huvudlinjer:
1 . Förbättringar inom vägväsendet.
2. Främjande av motorismen genom nya lagstiftningsåtgärder och tidsenliga föreskrifter i den lokala trafiken.
3 . Höja trafikkulturen.
4. Tävlingsverksamheten.
I stadgarna skrevs även in medlemmarnas skyldighet:
a. att uppträda hänsynsfullt i trafiken.
b. att verka för trafikkulturens höjande.
c. att vid varje tillfälle iakttaga det lugn och goda omdöme som kännetecknar en god sportsman
Den första tävlingen för bilar och motorcyklar ägde rum 1922. Det var en tillförlitlighetstävling där ordföranden skänkte ett vandringspris ”Björkanderspokalen”. Segrare i den första tävlingen blev Sigurd Hässelgren, somkörde en Overland.
Under 1920- och 1930-talen förekom många tävlingar och 1937 skänkte försäkringsbolaget Fylgia ett nytt vandringspris ”Fylgiakeppet”. Vid krigs-utbrottet och under krigsåren låg tävlingsverksamheten nere för att komma igång så smått igen i slutet av 40-talet. I början på 1950-talet kom det stora genombrottet för Bilorienteringstävlingarna med återkommande tävlingar vaije år. Fylgiaskeppet kördes på våren och Björkanderspokalen på hösten.